De transformatie van de toekomst is gestart


Vroeger toen ik in de vroege ochtend in de file stond, verbaasde ik mij er altijd over dat bouwvakkers, kantoorwerkers en scholieren allemaal rond dezelfde tijd naar hun bedrijf of school toegaan. En dat alleen op werkdagen: in het weekend staan diezelfde gebouwen weer leeg. Toch raar ontworpen, dat systeem. Kan dat niet efficiënter, dacht ik toen al. Maar ja, zo ging het al jaren, dus waarom moest het veranderen?

Is offline overschat?
Geheel onverwacht gaat dit systeem nu toch op de schop. Door de beperkende maatregelen zijn winkels, horeca en culturele instellingen gesloten en zijn er geen evenementen meer. De norm om fysiek op locatie te verschijnen, is nu onderhevig aan de vraag: hoe organiseren we dit in digitale vorm met vergelijkbare resultaten? Dit blijkt ineens verrassend snel en goed georganiseerd te kunnen worden. Men is creatief en flexibel. Veel van het technologische potentieel is in no-time geadapteerd en we zien dat tal van bedrijfsactiviteiten vrijwel volledig online uitgevoerd worden. Kunnen we stellen dat we de toegevoegde waarde van offline aanwezigheid te lang hebben overschat? Ja en nee. Door deze crisis zien we ook dat we vooral op sociaal vlak zuchten door de afwezigheid van offline contact: knuffelen, samen dansen, met z’n allen in het theater of op een festival, de gezelligheid van een dampend café of een sportwedstrijd: we kunnen niet wachten om de offline wereld weer in te trekken. Hoewel we op veel aspecten inzien dat offline niet nodig blijkt, merken we op andere aspecten juist hoe waardevol het voor ons is. Offline krijgt dus wel degelijk een plek in de toekomst, maar op een totaal andere manier dan vroeger. Want ik weet zeker dat wat net zo goed online kán, ook online gedaan zal blijven worden. Deze gedragsverandering hebben we ons dusdanig eigen gemaakt dat dit nooit meer zal veranderen.

Installatie ‘Filter Family’ van Dutch Design Week 2019. De panelen konden verschoven worden, waardoor het geluid veranderde. Iedereen in zijn eigen internetbubbel met zijn eigen filters. Een mooie interactieve installatie die de online beleving vertaalt naar een ruimtelijke offline werkelijkheid. Waarbij de vraag werd gesteld, wat zijn de geluiden van thuis in 2030? Nu we met zijn allen thuiszitten, een actueel thema.

Online, what’s next!
Want wie herinnert zich nog de winkel Free Record Shop, waar je cd’s kocht? Nog niet zo lang geleden onderdeel van de winkelstraat. De digitale ontwikkeling zorgde er al voor dat de muziekindustrie volledig gedigitaliseerd is. Muziek luister je nu via Spotify, Deezer of andere streamingdiensten. Ook het hebben van boeken is al grotendeels vervangen door het lezen van e-books op je e-reader en videobanden zijn vervangen door streamingdiensten zoals Netflix. What’s next? Digitaal kleding passen door middel van Augmented Reality? Het zou zomaar kunnen. Het is ook al mogelijk om door je nog te bouwen nieuwbouwwoning te lopen in Virtual Reality. Een nieuwe keuken kopen zonder naar een showroom gaan? Als we niet naar de winkel kunnen zoals we altijd deden, worden we creatief en komen we opeens op ideeën die wel mogelijk zijn met behulp van technologie. Dat betekent ook dat we nieuwe toepassingen moeten bedenken voor de offline wereld. Of combinaties maken! Nu we zien dat we het leven voorgoed anders gaan inrichten, krijgen ruimtes een andere betekenis of extra functies. Zoals het voorbeeld van een pas geopende horecazaak, die nu haar ruimte inricht als locatie voor het professioneel opnemen van live-streams voor bedrijven.

De Zwarte Silo met tijdelijke livestream ruimte in hun restaurant.

Kruisbestuiving
Al die verschuivingen van offline naar online zijn jaren geleden al ingezet maar nu gigantisch versneld. In zo’n tempo dat verwacht wordt dat over een jaar één op de vijf winkelpanden leeg staat. Twintig procent! Dat geeft wel te denken. Hoe gaan we de steden van de toekomst inrichten? Nu niets meer vanzelfsprekend is, hebben we de kans om vragen te stellen en alles opnieuw in het licht te zetten. Zo kunnen we samen stap voor stap de maatschappij opnieuw ontwerpen en inrichten op de behoeftes van de nieuwe generaties en ontwikkelingen. Denk aan het transformeren van leegstaande winkels naar woningen. Of panden inrichten voor dubbelfuncties, met bijvoorbeeld zowel flexibele werkplekken als horeca. Er is dus veel werk aan de winkel waarbij inspiratie, visie en lef nodig zijn om dit vorm te gaan geven. Wij interieurarchitecten staan klaar om deze uitdaging aan te gaan.

Heb jij plannen om projecten te ontwikkelen in leegstaande (winkel)panden? Neem contact op met Lavelli interieurontwerp. Wij adviseren je graag bij het ontwerp van de nieuwe indeling, passend bij de nieuwe functie(s) van het pand, in harmonie met de geschiedenis. Het resultaat is een duurzaam ontwerp met een levendig interieur.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.